De Boterhal Kerkplein 39 Hoorn | open dinsdag tm zondag 14.00-17.00 uur toegang gratis  
 



 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

erna anema
Erna Anema - uit de Jachthuisserie 9, 2010 olieverf op doek, 150x 245 cm

stephanie kratz
Stephanie Kratz - KUGELSCHREIBERSERIE 2/NO.3
2011, balpen op papier, 50 x 50 cm

ROBERT LAMBERMONT
Robert Lambermont - Object #47, 2011 Horizon 2

Drie Snaartheorieën
De lijn is een essentieel onderdeel van de beeldtaal van kunstenaars Erna Anema, Stephanie Kratz en Robert Lambermont. Het begrip lijn laat zich moeilijk expliciet definiëren. In de meetkunde stelt men zich een lijn voor als een eendimensionale structuur, een aaneenschakeling van punten. Kunstenaars zijn meestal meer geïnteresseerd in de poëtische potentie van een lijn. Anema, Kratz en Lambermont gebruiken de lijnen in hun werk om tot een kernachtige benadering te komen van de onderwerpen waarin zij geïnteresseerd zijn.

Erna Anema projecteert eigenschappen van landschappen in haar tweedimensionale werk door gebruik te maken van technieken die doen denken aan Japanse en Chinese tekentechnieken. Zij trekt lijnen die door hun eenvoud een optimale zeggingskracht hebben. Deze uitdrukkingsvorm vereist een virtuoze en zekere hand van de kunstenaar. Het eindresultaat maakt zich los van de bron en roept nieuwe associaties op.

Stephanie Kratz vertrekt in haar werk vanuit een lijn van geleidelijkheid, wetende dat haar menselijke vermogens en beperkingen onmiskenbaar zichtbaar worden in het eindresultaat. Als ze eenmaal aan een tekening is begonnen dicteert deze zichzelf. Er ontstaat een wonderlijke spanning tussen de regels die de kunstenaar zichzelf heeft opgelegd en de subtiele variaties die zichtbaar worden als de lange lijn een structuur vormt. De tekeningen zijn een fraai voorbeeld van emergentie.

Het ruimtelijk werk van Robert Lambermont heeft een grafisch karakter. Zijn objecten kunnen beschouwd worden als ruimtelijke tekeningen waarin het karakter van de lijnen wordt bepaald door materiaal, beweging en lichtinval. Door alle objecten die Lambermont maakt, waait een imaginaire wind die het object een richting geeft ten opzichte van de ruimte waarin het zich bevindt.

De titel van de tentoonstelling verwijst met een knipoog naar de snaartheorie die poogt de vier fundamentele natuurkrachten in de natuurkunde in één universele omvattende theorie onder te brengen. Volgens de snaartheorie zou de basis van alle deeltjes om ons heen bestaan uit extreem kleine, eendimensionale trillende snaren. De eigenschappen van de deeltjes worden afgeleid van de verschillende trillingswijzen, de verschillende tonen van de snaar.

Sponsor Stadsherstel Amsterdam
stadsherstel


 

 

   
   
   

LEDEN EXPOSEREN

vitrine-tentoonstelling op de eerste verdieping:
Peter van de Akker
23-1 t/m 6-3
gesloten 25-2 t/ m 1-3

peter van den akker

6-3 tm 8-5 Carolien Broersen
carlien broersen
z.t. lariks 20x20 cm

opkamer: kwartaalprent vanaf 23 januari
Peter van den Akker
peter van den akker - kwartaalprent

titel: Adam en Eva in New York
techniek: zeefdruk op 400 gram Hanhemühle papier
formaat: 65x50 cm
oplage: 20 (eigen druk)

Anneke Helder en Marjoke Staal februari tm mei 2013 Westfries gasthuis

Titi Smit 15-11-12 tot 1-3-13 Berend Botje Hoorn

Thea van Lier 25-11 tm 2-2-13 galerie Bel-Etage Prinsengracht 1097A amsterdam

Joke Burgman 10-3 tm 14-4 Studio Han Sterk Klooster 3 Enkhuizen open wo tm zo 12-17u

Margriet van Engelen oa 2 tm 31-3 Ikizgalerie De geraakte mens Opening 2 maart 13u

Karin van Bodegom tot 4-2013 7AM Buitenhof 47 Den Haag Bezichtigen kan tijdens werkdagen en op afspraak

©